EL RIU GALLINERA

El riu Gallinera al seu pas per Benialí. El riu Gallinera al seu pas per Benialí.

L'eix principal de la Vall és el riu Gallinera, el qual es forma per la recollida d'aigües pluvials de la vessant sud de la serra de l'Almirant i de les vessants nord de la serra Foradada i de les Llomes del Xap.

El riu Gallinera és un curs d'aigua discontinu que depén per a la seua circulació del règim de pluges. Com que, amb freqüència, aquestes pluges són torrencials (gota freda) és molt freqüent que es produïsquen fortes avingudes d'aigua. Però la major part de l'any està sec.

El riu Gallinera, al més de maig.

El riu al seu pas pel Molí de Baix. Foto: Rafa Soler.

Té el seu inici en les proximitats de Benissili i continua encaixat fins a la seua eixida a la plana d'Oliva. En total fa un recorregut de 30 km i rep una conca de 50 km2.

Transcorre en direcció est, deixant al sud els pobles de la Vall de Gallinera. Al passar pel terme de l'Atzúvia pren direcció nord i s'interna cap al terme d'Oliva, una volta travessat l'antic terme de Forna, on rep les aigües del barranc de Forna.

El tram final del riu ha canviat en els últims anys. A causa dels continus problemes d'inundació que s'ocasionaven per la falta d'una eixida natural a la mar, recentment s'ha obert un canal de desguàs per a la rambla.

La situació anterior a les obres de millora del curs del riu ens la va descriure fa alguns anys Ferran Ferrando Domenech, gran coneixedor del terme de Pego, i expliquen molt clarament quin era l'estat del final del riu: "després de passar per baix l'autopista i la carretera de Pego continua cap al mar quan està a la partida dels Bancalons (A), però el que al mapa sembla un llac (B) està totalment omplit d'escombraires per l'home creant un autèntic dic infranquejable per al riu (C). Aquest es desvia principalment per l'esquerre del curs per un canal ple de canyars arribant a un camí al qual s'accedeix fàcilment des de la N-332 (H), a l'arribar al camí (que es bastant fondo en el tram final) gira bruscament a la dreta i s'enfila pel camí (D). Quan arriba a l'autopista es trenca en dos branques, una anirà a buscar el riu Bullentó (E) i l'altra passarà per baix l'autopista (F) i buscarà el tram final del barranc de Benirrama (G)."

Estat del tram final del riu abans de les obres de millora

En agost de 2012 van finalitzar les obres de canalització que a partir d'ara portaran el riu a la mar. Una imatge de googlemaps ens mostra com ha quedat l'eixida a la mar:

MOLINS HIDRÀULICS DEL RIU GALLINERA

Al voltant del riu Gallinera s'han situat al llarg de la història diferents molins hidràulics que a hores d'ara són el record del nostre patrimoni rural.

No hi ha referències escrites dels molins, pel que els que els han estudiat, s'han basat en les restes estructurals que queden i en alguna informació de les poques persones que se'n recorden d'ells.

Si vols saber més sobre aquest tema punxa el següent enllaç.